Сміттєва криза - далеко не єдиний провальний момент у період мерства у Львові Андрія Садового. За 11 років його царювання місто не тільки не отримало свого сміттєпереробного комплексу, але й не отримало належного якісного пасажирського транспорту. Відверто кажучи, це зовсім не дивно, з огляду на те, що керманич Львова, схоже, надто зайнятий політичними іграми, щоби займатись вирішенням нагальних проблем львів’ян. І той факт, що містяни і далі змушені тиснутись у «жовті бляшанки», а водії працювати у цих вічно знервованих, дражливих умовах, хвилює мера очевидячки менше, аніж безпритульний і невгамовний Міхо Саакашвілі.
За повідомленнями Громадської організації «За якісний транспорт», попри те, що у Львові з 1 вересня істотно збільшився пасажиропотік, автобуси не поспішають виїжджати на маршрути відповідно до паспортів. До прикладу, 5-го вересня, згідно розрахунків ГО, на маршрути не виїхали 218 автобусів, 6-го вересня - 211, 7-го вересня – 215, 8-го вересня - 230 автобусів, А 9-го вересня замість 507-ми автобусів зранку курсувало 311-ть, а ввечері взагалі 147. На початку цього тижня середній показник кількості автобусів по всіх АТП, зазначають активісти, склав 62,2%. За їхніми даними, щодня на маршрутах міста курсує від 400 до 450 автобусів, хоча в попередні роки в аналогічний період на маршрут виїжджали приблизно 500 автобусів.
Відповідно у ГО «За якісний транспорт» львів’ян закликають скаржитись на роботу транспорту, щоби не полегшувати роботу чиновникам, які мали б займатись вирішенням наболілої транспортної проблеми. Якщо автобуса довго немає або порушені права пасажира в громадському транспорті, львів’ян просять залишати скарги на «гарячій лінії» 112, яка збирає всі ці скарги в одну інформаційну валізу. «Відсутність транспортної стратегії міста призводить до погіршення ситуації у транспорті», - переконані у ГО «За якісний транспорт».
Керівник громадської організації Святослав Товстига у коментарі Форпосту пояснив, що ситуація із невиїздом майже третини автобусів на маршрути була прогнозованою. «По кількості транспорту – ситуація не дивує. Бо влітку управління транспорту Львівської міської ради, коли на маршрутах було 200-250 автобусів, не викликало перевізників на розмову, а в кінці серпня почало вимагати від них їздити по паспорту, то логічно, що вони за кілька днів 250 автобусів не додадуть», - заявив Святослав Товстига. При цьому активіст наголошує, що між транспортним управлінням та перевізниками немає якісного діалогу, а на автотранспортних підприємствах банально бракує водіїв.
«Так, на АТП бракує водіїв. Але причиною цьому є невідповідні умови роботи – місто не може їх організувати. Чому водії повинні працювати 16-18 годин і навіть не мають, куди сходити в туалет – за 20 років місто не змогло зробити звичайну кімнатушку на кінцевій. Це наслідок такого ставлення організатора перевезення - управління транспорту, яке не створює для водіїв належних умов. За сім тисяч гривень працювати три дні по 16-18 годин і спати менше, ніж 5 годин - таке не кожна людина витримає», - коментує Святослав Товстига.
Водночас виконувач обов’язки начальника управління транспорту ЛМР Олег Партика наводить інші дані. «Я з повагою ставлюсь до всіх активістів, але ми отримуємо інформацію по випуску автобусів від першоджерела, «Львівавтодору». Сьогодні я бачу таблицю: по місту курсує 112 одиниць електротранспорту, у 8-ми GPSів відсутній сигнал і 479 автобусів на маршрутах, у 59-тьох проблеми з GPS. Звісно, транспорт весь не виїжджає. Це однозначно. Є проблема, але не а автобусах, а у водіях. Вчора ми зустрічались з перевізниками. Водії тікають за кордон, де заробітна плата вища. Ми спілкуємось з профтехнічними училищами, але бажаючих все менше… Через день якийсь водій пише заяву на звільнення... Така ж проблема і на «Львівелектротрансі», де зарплата навіть більша ніж на АТП», - каже Олег Партика.
Однією з основних транспортних проблем, на думку громадського активіста Святослава Товстиги, залишається те, що на маршрутах курсує мало великогабаритного транспорту. «Ще навесні по місту їздили автобуси виробництва ЛАЗ, а коли для комунального АТП №1 закуповували «Електрони», ЛАЗівські автобуси автоматично стали нерентабельні і близько 50-ти автобусів виробництва ЛАЗ стоять під парканом в АТП, в тому числі сім великих «гармошок», які вміщають 150-180 людей. І АТП №1 бере в оренду маленькі жовті маршрутки, замість того, щоби випускати власний рухомий склад. Комунальне підприємство вважає, що це економічно невигідно – краще щоб мешканці пробували втиснутись у маршрутки. Тобто, у нас замість того, щоби при купівлі нового транспорту, ситуація покращувалась, вона за великим рахунком не вирішується – старі транспортні засоби, у відносно нормальному стані, ставляться під паркан. Це неправильно. Друга річ. Чому 20 чи 30 вживаних MANів, європейського виробництва, частина з яких справді поламана, але половина на ходу, чому б їх не запустити, щоби мешканці з мінімальними нервовими навантаженнями добирались на роботу чи навчання?», - дивується Святослав Товстига.
Ці MANи та інші великі автобуси, які купувались до «Євро-2012», пояснює начальник транспортного управління, мають пробіг більше 800 тисяч кілометрів і, відповідно, потребують капітального ремонту, а на частину, що все-таки є на ходу, немає кому сісти. Новенькі «Електрони» не стоять – вони або проходять техогляд, або водій вихідний, запевняє Олег Партика. А ремонт вживаних європейських пасажирських машин змушує шукати дешеві запчастини за кордоном, каже посадовець.
Активісти ГО «За якісний транспорт» ще минулого року у травні запропонували свій шлях перезавантаження системи і шлях виходу з транспортної кризи через організацію конкурсу на перевезення. Але їх не почули.
«У Львівській міськраді зробили конкурс так, як зробили… Конкурс є з порушеннями. Є справи в судах. У Львові фактично два перевізники курсують нелегально на маршрутах, що обслуговували АТП №1 і ТзОВ «Фіакр-Львів» - станом з 1 липня, бо не має угод між перевізником і організатором перевезень. Місто вважає, що обійшло цю річ, бо рішенням виконкому надало право АТП №1 їздити на цьому маршруті... Щодо АТП-14630 і ТзОВ «Міра і К», то управління написало листи про розірвання угод, але укладає настільки непрофесійно, що перевізник подав в суд і ці листи скасував. Окрім того, міська рада не відстоює позицію у судах, виходить, місто чемно підтверджує той факт, що управління транспорту ЛМР незаконно надіслало листи на розірвання. По 5-му перевізнику, ТзОВ «Успіх БМ» мало відбутись оголошення конкурсу не пізніше ніж 15 серпня, але досі оголошення немає. Ситуація у підвішеному стані. А тим часом, у Львові стає все більше нелегальних перевізників»,- констатує Святослав Товстига.
Ситуація, зі слів активіста, вимальовується і справді плачевна. Якщо з трамваями і тролейбусами видно якийсь поступ, то з маршрутками – біда. Проблема із відсутністю транспортної стратегії міста перетворилась на справжнє прокляття для профільного управління ЛМР. І позбутись цього прокляття навряд чи вдасться без професійного управлінського підходу та діалогу між усіма учасниками ринку пасажирських перевезень.
Депутат ЛМР трьох скликань, керівник фракції «Народний контроль» у Львівській міській раді Валерій Веремчук переконаний, що у Львові бракує професійних управлінських кадрів по перевезеннях.
«Майже два роки не було керівника АТП №1, крім того, незрозумілий план вирішення проблем у того, кого призначили (новим керівником призначений Орест Хамула – Форпост) – стан автобусів, їхній невиїзд... Я вже говорив на бюджетній комісії новому керівнику, раз він призначений без конкурсу, щоби він надав міській раді своє бачення, що має зробити за півроку, за рік, щоби АТП №1, яке обслуговує близько 40% міських маршрутів, працювало якісно і чітко. З приватними перевізниками, які обслуговують решту маршрутів, має бути робота управління транспорту, а на сьогодні там теж, уже більше півроку нема керівника (обов’язки начальника виконує Олег Партика – авт.). Це запитання до міського голови, чи буде ця людина обиратись за професійною ознакою, за конкурсом, чи це буде кулуарне призначення. Ми бачимо, що конкурси десь проведені, десь ні, ми хочемо бачити захищеність міста від неякісних перевезень. Ці речі треба закладати в новий конкурс. В нас, на жаль, лоти об’єднують багато маршрутів. Важливо, щоби в нас була можливість розривати угоди на поодиноких маршрутах і на них оголошувати новий конкурс і обирати перевізників, які чітко і якісно можуть виконувати свої зобов’язання. Є ряд робочих пропозицій, як покращити ситуацію в громадському транспорті, бо ми направду виділяємо величезні кошти з бюджету і прикро, що непрофесійні кадри цю проблему роблять якимось прокляттям. Для прикладу: протягом двох останніх років було закуплено 55 нових автобусів «Електрон» на суму 265 мільйонів гривень. Вони всі є у розпорядженні АТП №1, але, на жаль, ми бачимо, згідно з даними GPS-навігаторів, не виїжджає 20-30% автобусів цього АТП. Логічне питання: де ділись ці 55 нових великих автобусів, вони мали б вплинути на ситуацію, чому не помітно, яким чином їх розподілили на маршрути», - поділився думками Валерій Веремчук.
Ще одним невтішним для львів’ян прикладом управлінської безпорадності є рішення, згідно з яким кінцеві зупинки міжміських та приміських автобусів перенесли на автостанції на околицях Львова.«З 1 вересня кінцеві обласних маршрутів були перенесені на автостанції, які є на околицях міста. Через те, що автопарк перевізників не був до цього підготовлений, не було додаткових рейсів, це створило чергову проблему для пасажирів, що приїжджають з області і для самих львів’ян. Це при тому що з вересня збільшується пасажиропотік, їздять школярі, 120 тисяч студентів, тому не можна в такий день ще й збільшувати пасажиропотік, переміщуючи ці зупинки на околиці. Ну це абсолютний провал. Треба було з серпня налагоджувати цей процес, а вони додумались 6 вересня додати експрес-маршрути, невідомо наскільки вони законні. Чиновники за шість днів зрозуміли проблему, яку ж самі і створили», - заявив Форпосту Валерій Веремчук.
Дорожня карта транспортних змін у Львові, які пропонувала торік ГО «За якісний транспорт» містила новий погляд на вирішення транспортної кризи. Йдеться про обговорення стратегії оновлення громадського транспорту, системи е-квитка, обговорення транспортної стратегії з громадою міста, створення плану із оновлення зупинок громадського транспорту, оптимізація чинної транспортної мережі, яка мала б запрацювати після впровадження електронного квитка, створення такої мережі та визначення переможців серед АТП, а тоді – навчання водіїв і розробка програми ввічливості у громадському транспорті. За адекватного проведення конкурсу, укладення нового якісного договору з перевізниками такий комплексний підхід міг би зняти «прокляття» з транспортного управління у Львові. Разом з тим Олег Партика запевняє, що вже мав розмову з Орестом Хамулою, новим директором комунального АТП.
«Я мав розмову з Орестом Романовичем. Чоловік працює. Бачення є. Це закупівля нового рухомого складу, ремонт старого, активне залучення водіїв, приведення у відповідність території, створення належних умов для праці водіїв. Нам є над чим працювати. У нас окрема біда ще з пільговиками. За кордоном їх один-два, у нас поза 20 категорій…», - зазначив Олег Партика.
Покращити ситуацію у транспорті ймовірно могло б запровадження е-квитка, про який вже говориться не один рік, але тут зрозуміло, що електронний квиточок запрацює у Львові не швидше, аніж за півтори-два роки і то при тому, що не буде казусів із розірваними-нерозірваними угодами, оголошеними/неоголошеними конкурсами, тому що ЄБРР, який дає кредит на реалізацію цього проекту, чітко регулює всі ці моменти.
Ситуація із транспортом у Львові – це ще один провал управління містом, переконаний екс-голова бюджетної комісії ЛМР Яромир Самагальський.
«Не має взагалі про що говорити – про жодне транспортне управління, взагалі про управління містом. Всі проблеми в місті – це системні проблеми управління. За останні роки з міста, з управління Львівською міською радою було вихолощено всю інженерну думку, всіх фахівців, які знають інфраструктуру міста і вміють нею керувати. Залишились лише клерки, які працюють за принципом «чего изволите». Безумовно, що втрата управління міста призводить до таких провалів. Ми їх бачимо на кожному кроці – це стосується і каналізації, ми бачимо, як ремонтується вулиця Личаківська, вулиця Стуса, це стосується роботи зі сміттям, це чергові провали у всіх галузях управління. Тому що ЛМР на чолі з Садовим зосереджена на вирішенні лише своїх політичних питань, втіленням корупційних схем і піаром. Жодної системної роботи щодо інфраструктури міста, розбудови управління інженерним господарством в місті не ведеться, фахівці були фактично всі усунуті з виконавчих органів. За всі роки королювання в місті Львові не було здійснено жодного загальноміського інфраструктурного проекту. Єдине, що можна рахувати - це «Трамвай на Сихів», і те з натяжкою», - підсумував Яромир Самагальський.
А зараз, після підняття вартості на проїзд в електротранспорті, автотранспорті підприємства справедливо говорять про підвищення тарифів на проїзд у маршрутках. Відповідні розрахунки перевізників уже у чиновників ЛМР. Економісти опрацьовують ці запити. І навіть якщо притомні львів’яни погодяться, що ціна у чотири гривні – давно уже «вижила» себе, на гору знову спливе масове невдоволення якістю перевезень, станом автобусів, графіком їхнього руху. Може тоді й народиться та точка відліку нового формату роботи управління транспорту, приватних перевізників, комунальних підприємств, депутатів та активістів. Без звинувачень. І без проклять.