«Якщо Ви в душі романтик і любите своє місто…» - це оголошення, яким ЛКП «Львівелектротранс» запрошує на роботу водіїв трамвая і тролейбуса чув напевно кожен львів’янин, який хоча б раз користувався трамваєм чи тролейбусом у нашому місті… Із водіями громадського транспорту у Львові таки дуже велика проблема. У серпні 2017 року голова профспілки ЛКП «Львівелектротранс» Ігор Гайдар під час громадських слухань, щодо підвищення вартості проїзду в міському електротранспорті повідомив, що підприємству бракує 20 водіїв трамваїв і 35 водіїв тролейбусів. А у жовтні минулого року, розповідаючи про потребу збільшення кількості трамваїв і тролейбусів на лінії уже колишній директор «Львівелектротрансу» Михайло Сидорович оприлюднив іще більш вражаючі цифри нестачі кадрів – 120 водіїв трамвая і 50 водіїв тролейбуса. «Форпост» вирішив вивчити питання, чому ж у Львові такий «кадровий голод».
Як розповіла «Форпосту» керівниця Первинної профспілкової організації ЛКП «Львівелектротранс» Конфедерації вільних профспілок Львівщини (незалежна профспілка) Наталія Калітовська, першопричиною того, що молодь не має бажання отримувати професію водія трамвая чи тролейбуса є дуже низька заробітна плата водіїв трамвая і тролейбуса:
– Заробітна плата водія трамвая чи тролейбуса у Львові залежить від кількох чинників: кількості відпрацьованих годин, класу (професійної майстерності) водія, а також від кількості проданих квитків, – розповідає пані Наталія, – Фактично базовою є заробітна плата водія ІІІ (найнижчого) класу, яка складає біля 3400 грн. за умови відпрацювання передбаченої норми годин. Водій ІІ класу отримує на 10% більше, а першого (із найбільшим досвідом і професійною майстерністю) – на 25%. Крім того є доплата за реалізацію квитків. Виходить, що у середньому водій трамвая отримує біля 6 – 7 тис. грн. на руки із врахуванням доплати за реалізацію квитків. Це є дуже невелика сума за важку роботу, яка потребує концентрації уваги…Є іще додаткова премія за виконання графіку, але по-перше вона є мізерною – 8%, а по-друге у Львові із його заторами виконати графік практично не можливо.
Водій трамвая Лідія Филипчук має найвищий І клас, тому крім основної роботи іще й є наставницею молодих водіїв-стажистів.
- Я переважно працюю на трамвайних маршрутах № 3 і 5, - розповідає пані Лідія, – Водієм трамвая працюю уже майже 40 років. Отримую заробітну плату біля 6 тисяч гривень. Останні місяці додатково навчаю керувати трамваєм стажистів, відповідно отримую за це доплату. Виходить біля 8 тисяч гривень…
Пані Лідія каже, що водій трамвая, який працює у першу зміну, повинен вставати біля 4 години ранку, адже зміна починається біля 5-ої години ранку.
– Перед виїздом на лінію потрібно пройти медогляд, а із пів-шостої трамваї уже починають виходити із депо на лінію,– продовжує розповідь пані Филипчук, – Якщо працюємо у другу зміну, то останні трамваї із восьмого машруту заїздять в депо уже після опівночі. Добре, що підприємство забезпечує нас транспортом – зранку і ввечері Львовом курсують службові автобуси «Львівелектротрансу», які забирають нас на роботу і відвозять до дому…
Про те, якою є заробітна плата водія тролейбуса у Львові питаємо пана Юрка Скишляка, який працює на двосекційному тролейбусі «Skoda 15Tr»:
– Я заробляю до 10 тис. грн. на місяць. Це тому, що я маю найвищий І клас і керую двосекційним тролейбусом-хробачком. Але оскільки водіїв тролейбуса у депо не вистачає, іноді приходиться працювати понаднормово. Якщо б працював тільки нормативні години, мав би значно менше…
Пан Юрко каже, що працювати одночасно і водієм, і продавцем квитків дуже важко. Крім того, він жаліється, що водії не мають можливості повноцінно харчуватися під час законної обідньої перерви, адже спеціальної їдальні для водіїв немає не то що на маршруті, але навіть і в тролейбусному депо.
- Раніше в тролейбусному депо не було навіть нормальної душової, – розповідає пан Юрко, - Душову, туалет та гардероб було облаштовано за директорства Михайла Сидоровича. Ще зробили ремпункт із кімнатою відпочинку водіїв на вул. Ангеловича…
Пані Лідія Филипчук згадує, що років 10 тому для водіїв трамвайних маршрутів № 1, 3, 5 і 9 в старому депо на вул. Вітовського була їдальня для водіїв.
- Замість мене керувати трамваєм сідав підмінний водій, а я йшла обідати в їдальню. Після обіду я виходила на зупинку і чекала, поки під’їде мій вагон і знову сідала керувати ним. Це було добре і для водіїв, і для пасажирів, адже трамвай під час обіду не простоював на кінцевій. Але потім цю їдальню закрили, бо мовляв це не вигідно для підприємства…
Лідер незалежної профспілки «Львівелектротрансу» Наталія Калітовська каже, що питання із забезпеченням водіїв та інших працівників депо неодноразово піднімалося перед керівництвом підприємства і владою міста. Та нажаль воно не вирішується.
- У Вінниці на кінцевій трамвая біля вокзалу облаштовано їдальню для водіїв трамвая і тролейбуса. Там можна дешево і смачно поїсти, – розповідає вона, – В нас у Львові такого немає, тому і мусимо жувати бутерброди в кабіні і запивати чаєм із термоса.
До речі, «Львівелектротрансу» бракує не лише водіїв – за словами керівника іншої профспілки підприємства Ігоря Гайдара, підприємству не вистачає біля 40 слюсарів та електриків, 11 водіїв спец автомобілів та 24 монтерів та зварювальників. Причина браку фахівців така ж сама, як і у випадку із водіями – важкі умови праці та низька заробітна плата, адже навіть після підвищення заробітних плат працівник-ремонтник отримує на руки біля 5 тис. грн. І це при тому, що умови праці надзвичайно важкі, адже ремонтні цехи трамвайного депо майже не опалюються…
А як ситуація із оплатою праці електротранспортників в інших містах?
Як розповів директор КП «Тернопільелектротранс» Андрій Мастюх, водій тролейбуса в Тернополі отримує на руки 12 – 16 тисяч гривень. Заробітна плата кондуктора складає біля 5 тисяч гривень. Але тим не менше, навіть Тернопіль відчуває брак кадрів, але у сусідній Польщі водій може заробити біля 1000 доларів. Тому «Тернопільелектротрансу» теж бракує 30 водіїв тролейбуса.
Зазначимо, що у «Файному місті» Тернополі уже повноцінно працює електронний квиток, про який у Львові іще тільки говорять. За словами директора «Тернопільелектротрансу» із січня 2018 року запроваджено диференційовану оплату проїзду – власник «Файної карти» як і раніше за кожну поїздку сплачує 3 гривні. Ті ж пасажири, які не мають картки оплачують кондуктору 4 грн.
Щодо умов праці, то для водіїв та інших працівників «Тернопільелектротарнсу» працює їдальня, де працівники можуть відносно дешево (частину коштів за обіди відшкодовує профспілка) і смачно пообідати.
Водії тролейбуса в столиці Буковини отримують на руки від 8 до 10 тисяч гривень. І, так само як і в Тернополі, вони лише керують тролейбусами – квитки у салонах реалізують кондуктори. Віднедавно у Чернівцях теж почали курсування зічленовані тролейбуси «Skoda 15Tr» і їх керманичі отримують додаткову надбавку і заробляють до 12 тисяч гривень.
Заробітні плати від 7 до 12 тис. грн. водіям тролейбуса пропонують й в Івано-Франківську. Вищу заробітну плату тут отримують водії зічленованих тролейбусів «Gräf & Stift». Як і в Тернополі, у Івано-Франківську в тролейбусному депо облаштовано їдальню для водіїв. Столиця Прикарпаття робить ставку на розвиток тролейбуса – за останні роки місто придбало 15 зічленованих тролейбусів «Gräf & Stift», 10 із яких – із низьким рівнем підлоги. Що цікаво, остання партія із 4 зічленованих вживаних низько підлогових тролейбусів із Зальцбурга, обійшлася Івано-Франківську майже вдвічі дешевше, а ніж один тролейбус «Електрон» для Львова за цінами 2016 року…
Отож, підводячи підсумки, маємо констатувати, що у Львові, нажаль, місто (як власник «Львівелектротрансу») дуже низько оцінює важку працю водіїв трамвая і тролейбуса і не створює для них відповідних умов праці. Отож і не дивина, що місту катастрофічно бракує таких працівників… Місто закуповує нові дорогі тролейбуси і трамваї, а водночас, через погані умови праці та низьку заробітну плату збільшення випуску електротранспорту на лінію не відбувається… Як говорив у жовтні 2017 року колишній директор ЛКП «Львівелектротранс» Михайло Сидорович: «У нас є транспортні засоби, але немає, кого на них посадити…»
У 2018 році місто планує закупити до 50 вживаних трамваїв. Але якщо керівництво міста не вирішить проблему із зарплатою водіїв трамваїв та їх умовами праці, на істотне покращення ситуації для пасажирів годі й очікувати – просто одні трамваї будуть замінені іншими. От і усе!
Антон Лягушкін, Голова ГО «Львів’яни за електротранспорт», спеціально для сайту «Форпост».