Форпост розпитав керівника ДАБІ у Львівській області Романа Желиха про розподіл повноважень між контролюючими органами у будівельній сфері, про конфлікт із новоутвореною міською інспекцією, а також про найбільш резонансні будівельні скандали в місті.
Міський голова Львова Андрій Садовий ще у 2015 році, коли місто просто лихоманило від незаконних забудов, заявив, що «йому буде простіше, коли інспекція архбудконтролю перейде під місто, і міськрада зможе видавати дозволи на початок будівельних робіт чи припиняти будівництво» у місті, словом, мер обіцяв навести лад із забудовами у місті. І коли у 2015 році у Львові почала роботу новостворена міська інспекція архбудконтролю, яка взяла на себе відповідальність за будівництво по місту – на неї покладались величезні надії, мовляв, ось-ось, і нарешті у Львові припиняться скандальні забудови і в Андрія Івановича Садового поламають усі схеми ДАБі.
Однак так не сталось. Разом з тим на останній сесії Львівської міськради депутати взагалі висловили претензії до департаменту ДАБІ у Львівській області – Григорій Козловський назвав начальника ДАБІ Романа Желиха «холуєм» через те, що той намагався скасувати його приватній фірмі містобудівні умови. При цьому сам мер Львова зазначив, що йому теж не подобається керівник ДАБІ через те, що той скасовує видані міською радою містобудівні дозволи.
Всі очікували і вірили, що після того як інспекція держархбудконтролю буде підпорядкована місту, скандалів із незаконними забудовами у місті поменшає. Утім так не сталось. Розкажіть, будь ласка, які власне повноваження взяло на себе місто, і хто тепер несе відповідальність за будівництво у місті?
Є прийнятий закон про децентралізацію повноважень у сфері державного архітектурно-будівельного контролю. 28 квітня 2016 року департамент ДАБІ у Львівській області передав новоутвореній міській інспекції ДАБК свої повноваження у частині дозвільних та інспекційних функцій по об’єктах з 1 по 4 категорії складності. Тобто 98% забудов у Львові відносяться фактично до 1-4 категорій, і тільки 2-3% до 5 категорії – це вокзали, аеропорти, стадіони і пам’ятки національного значення. Тобто, майже все будівництво на території міста контролює новоутворена інспекція, яка безпосередньо підпорядкована міському голові (керівник – Володимир Цабак). Вона контролює, видає дозволи і вводить об’єкти в експлуатацію. Разом з тим цим законом і постановою кабміну нам передано нагляд за діяльністю новоствореної інспекції.
І як відбувається цей нагляд?
Ми проводимо нагляд за дотриманням закону у частині видачі дозвільних документів. Наприклад, звертається простий громадянин по дозвіл на будівництво, а міська інспекція відмовляє йому з тих чи інших причин. Якщо відмова безпідставна, особа звертається до нас як до наглядового органу і ми проводимо перевірку. Якщо порушення підтверджуються, ми притягаємо посадових осіб до адміністративної відповідальності. Якщо міська інспекція провела на об’єкті неправомірну перевірку, або протиправно притягнула забудовника до відповідальності, наклала скажімо 500-700 тисяч штафу, ми також витребовуємо за заявою документи і своїм рішенням автоматично скасовуємо ці постанови.
Або навпаки: якщо ми знаємо, що дозвіл виданий з порушенням, йдеться наприклад про нецільове призначення землі чи про порушення містобудівної документації в частині детальних планів чи зонування територій, ми призначаємо перевірку законності видачі дозвільних документів. Якщо факти підтверджуються – своїм рішенням скасовуємо дозвільні документи. Фактично виконуємо «прокурорські функції»… Звісно, міська інспекція може оскаржувати наші рішення.
На останній сесії міської ради вам висловили певні претензії. Розкажіть про цей конфлікт.
Я готовий пройтися по кожному об’єкту та перевірці, розказати, які були правопорушення з боку Львівської міської ради, посадових осіб мерії і які були вжиті нами заходи. Бо міського голову або не інформують або дезінформують…
Наприклад, забудова на Кульпарківській,226, де замовником виступає ТзОВ «Галицькі самоцвіти». Я був шокований. Як міська рада може видати містобудівні умови та обмеження пакетом на 10 будинків, в тому числі на 16 поверхів біля злітно-посадкової смуги в охоронній зоні аеропорту без погодження з Украерорухом і аеропортом. Плюс це зона дії локаційних пристроїв, там таке опромінювання… там же будуть жити люди. Дія цих містобудівних умов та обмежень була зупинена, на всі ці будинки. Також ми зупинили дію містобудівних умов та обмежень на будівництво «Львівагромпромбуд», за адресою Варшавська-Соснова – через недотримані розриви до існуючих будівель та відсутнє погодження балансоутримувача існуючого будинку. Нами зупинено дію містобудівних умов за адресою Дорошенка,25, де планується реконструкція з розширенням нежитлових приміщень за рахунок надбудови мансардного поверху під офісне приміщення. Через невідповідність земельної ділянки по вулиці Кондукторська,48, де ведеться будівництво з підвальним поверхом. План зонування передбачає там будівництво індивідуальних будинків до 2 поверхів, а по факту міська інспекція видала містобудівні умови на 5 поверхів. Їхню дію скасовано.
Також зупинено дію містобудівних умов на реконструкцію з розширенням за рахунок надбудови і прибудови чотириповерхового будинку на Райдужній,17. За адресою Стрийська,108 до нас надійшла скарга ( забудовник - ТОВ «Будівельна кераміка Львова», фірма нардепа Ігоря Васюника – прим.) ми вийшли з перевіркою і з’ясували, що інспекція вже рік штучно затримує фірмі документи. Якщо є підстави для відмови, то дайте відмову, але не затримуйте людям документи стільки місяців. По Малоголосківській,12 на одну земельну ділянку видано дві умови. Їхню дію скасовано. Також скасовано містобудівні умови та обмеження по вулиці Під Дубом,26 – біля залізничної колії. Там можуть бути тільки гаражі або нежитлові приміщення, згідно з генеральним планом міста. А також ця земельна ділянка фактично розташована за 20 метрів від залізничної колії. У забудовника правда є висновок Інституту Мерзоєва, який є правонаступником співавтора державно-будівельних норм. У законі прописано, що будівельні норми можуть бути порушені за згодою автора цих норм. Там зводиться багатоквартирний житловий будинок. Відповідно ми скасували містобудівні умови.
Щодо слів Григорія Козловського, то ми йому ще нічого не скасовували. Було проведено попередню документальну перевірку, чи є порушення законності видачі містобудівних умов та обмежень. Ми ще не встигли дати вимогу як міськрада вже заявила про якесь наше бажання скасувати містобудівні умови та обмеження.
Також хочу сказати, що, відповідно до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», містобудівні умови та обмеження мають надаватись уповноваженим органом з питань містобудування і архітектури, тобто департаментом містобудування ЛМР, а у Львівській міськраді містобудівні умови та обмеження видає виконавчий комітет, що суперечить Закону України, тому що членами виконавчого комітету у більшості є люди без будівельної освіти, які не вміють читати містобудівного розрахунку на об’єкти будівництва, містобудівної документації (генерального плану, детальних планів територій та зонінгів), тому ми маємо масу порушень під час видачі містобудівних умов та обмежень, які в подальшому породжують незаконні будівництва у нашому місті.
До речі, статистика свідчить, що торік у Львові зведено 300 новобудів і лишень один дитсадок. Чи є якісь вимоги до забудовника при будівництві багатоквартирних будинків щодо створення тих же дитсадків?
Ці речі плануються Львівською міськрадою під час розроблення містобудівної документації (Генерального плану, детальних планів територій), які проходять обговорення у міській раді. Там повинно бути прописано, де має бути школа, садочок... Це стратегія планування розвитку міста.
Львівська міськрада своєю ухвалою затвердила встановлення п’яти сміттєпресувальних станцій на території Львова. Колектив львівського аеропорту звернувся до мерії щодо неможливості розміщення такої станції біля летовища. Ви не аналізували цю ухвалу?
У нас є тільки на розгляді доручення та звернення голови ЛОДА Олега Синютки щодо майданчика на Шевченка,327. Мешканці перекривали там дорогу, оскільки обладнання вже встановлено. Ми виїжджали на місце. На вимогу ДАБІ міська інспекція видала припис про зупинення виконання будівельних робіт – міська інспекція встановила, що сміттєпресувальна лінія встановлена без жодних дозвільних документів, відповідно за результатами цієї перевірки було видано припис про усунення порушень та притягнено винних осіб до відповідальності. Ми пояснили людям, що з нашого боку вживаються всі заходи, переконували людей більше не перекривати дороги.
Хочу наголосити, що наш нагляд в першу чергу працює на захист тих, хто купує квартири, щоби люди не стикались у подальшому із проблемою відсутності інженерних мереж, а також на захист забудовників, які зіштовхуються з бюрократичною ситуацією у міській раді при видачі містобудівних умов та обмежень. Адже закон передбачає видачу умов та обмежень протягом десяти днів, а містобудівні умови в мерії видаються по півроку.
А нагляд за рекультиваційними роботами на Грибовицькому сміттєзвалищі ви здійснюєте?
Міська рада отримала дозвіл на виконання робіт з рекультивації полігону 10 лютого 2017 року. Проектна документація, яка розроблена і була надана в ДАБІ для видачі дозволу на виконання будівельних робіт, передбачає тільки рекультивацію. Жодних реконструкцій дамб. Тобто, ті роботи, які сьогодні проводяться на полігоні, на них документації немає. Виходить, ця реконструкція дамб проводиться без дозволу на виконання будівельних робіт, незаконно, без проектної документації, яка має пройти комплексну експертизу. Андрій Іванович сказав, що врахує мої зауваження, і вони терміново ці всі документи зараз отримують. Міськрада буде знову звертатись в ДАБІ України за дозволом, бо це об’єкт 5 категорії складності.
Ваш департамент якось буде реагувати на це порушення?
Якщо будуть скарги-звернення, то відповідно департамент ДАБІ призначить позапланову перевірку, за результатами якої буде вжито відповідних заходів, в тому числі і до зупинення виконання будівельних робіт і притягнення до відповідальності посадових осіб.
Чи діє при вашому департаменті Громадська рада?
Діє з червня минулого року. Її очолює Роман Салабай – голова ГО «Вектор європейського розвитку «ВАРТО». Ми запрошуємо міську раду і громадськість на засідання громради, заслуховуємо інформацію про скандальні об’єкти у Львові. Останній раз заслуховувалось будівництво по Довбуша, 15. Департаментом було скеровано не одну вимогу у міську інспекцію щодо вжиття відповідних заходів. Однак попри наші вимоги інспекція не провела там до кінця перевірки по цьому об’єкту. У свою чергу ми не можемо провести перевірку, бо цей об’єкт не підпорядкований нам, це 4 категорія складності. Зі свого боку ми винесли цю справу на засідання громради, на яку були запрошені забудовники і представники громадськості, мешканці, які мають стосунок до об’єкта. Було заслухано всі інспекції, які в один голос заявили, що будувати там не можна, бо це зона ЮНЕСКО і відсутні погодження Мінкультури, крім того, згідно із містобудівною документацією, ця ділянка знаходиться у рекреаційній та парковій зоні, де можуть бути тільки об’єкти рекреації. Ця земельна ділянка у 2010 році була надана під будівництво готельно-рекреаційного комплексу, тоді було видано містобудівні умови та обмеження на ділянку. І відповідно, у 2011 році старою інспекцією ДАБІ у Львівській області, яка на сьогодні є ліквідована, був виданий дозвіл на виконання будівельних робіт, бо були всі необхідні документи. Але ми бачимо, що там заплановано будувати комплекс багатоквартирних житлових будинків, а не готель, а на це жодні документи не видавались.
То виходить, що створення нової інспекції навряд чи дало той результат, на який всі сподівались. Навпаки – після розподілу повноважень тепер виходить якась плутанина і взаємні звинувачення…
Ми маємо робити тепер подвійну роботу, а в кінцевому результаті страждають як покупці квартир, тобто інвестори, так і забудовники. Тому департамент ДАБІ повинен контролювати новоутворену інспекцію, а також Львівську міську раду у частині видачі містобудівних умов та обмежень. І це негативно впливає на містобудівну ситуацію у Львові. Адже поки у міській інспекції та міськраді витребуєш документи, поки скасуєш містобудівні умови, втрачається час. За той час забудовник вибудовує декілька поверхів і потім знести щось дуже важко.
А взагалі реально знести у Львові незаконний новобуд?
Зносити має виконавча служба, тільки за рішенням суду. У містобудівному законодавстві прописано, що орган держархбудконтролю подає позов про знесення і відстоює у судах позовні вимоги. На цьому наші повноваження закінчуються. Є ситуація по знесенню на Снопківській,18. Зараз права держави у судах відстоює прокуратура області.
Наприклад, по «МС Імперіал» на вулиці Богдана Хмельницького, 230-а (це 5 категорія складності). Мені дивно, чому Андрій Іванович про ці речі не говорить. На об’єкті була проведена позапланова перевірка спільно з правоохоронними органами, за результатами якої було встановлено, що проводиться будівництво багатосекційного багатоквартирного житлового будинку, на понад 30 тисяч квадратних метрів житла на земельній ділянці, яка не надана у користування чи приватну власність. На цій земельній ділянці можуть будуватись лишень промислові об’єкти або об’єкти готельного типу. А там будується житло – без проектної документації, без дозволу на виконання робіт, без технічним умов на підключення інженерних мереж. Тобто, люди, які куплять там квартиру, не зможуть оформити право власності, бо об’єкт не буде введений в експлуатацію, і буде як у Києві «Еліта-центр». На цьому будівельному майданчику електроенергія підключена від свого сусіднього будинку, на який були документи, провели 6 кіловат, щоб крутився кран і подавались будматеріали, а на одну квартиру в середньому потрібно 6-10 кіловат, а уявіть собі 30 тисяч квадратних метрів... Жодних документів на дане будівництво немає. А міська влада звинувачує мене і нашу структуру у тому, що ми не даємо забудовникам будувати… Я за те, щоб в нашому місті велося будівництво, але це будівництво має бути законним, тому що в кінцевому результаті страждають насамперед прості люди, які купують житло.
Ми у свою чергу притягнули до відповідальності фірму замовника. Наклали 1,5 мільйона гривень штрафу. Видали приписи негайно зупинити виконання будівельних робіт і приписи на усунення порушень. Там уже виходить термін і, приписи не виконуються, відтак нами буде подано позов до суду про знесення.
Але Львів, як ви вже сказали, ще не бачив, аби якийсь самочинний об’єкт знесли…
Дуже важко боротись з нашою судовою системою. Там, де балкони, невеличкі добудови ми суди виграємо і зносимо. Наша функція закінчується на рішенні суду: зафіксували порушення, подали позов, відстояли у всіх інстанціях. Ми як стягувач апелюємо постійно, чому рішення не виконуються. Замість терміну дають штраф. Виконавча служба аргументує: є рішення суду, виконавча служба відкриває провадження, дає 7 днів на добровільне виконання. Звісно, його ніхто не виконує, накладається штраф, дають ще два тижні на виконання. Після того складається акт, виконавча служба закриває провадження, у зв’язку з невиконанням рішення суду і матеріали відправляє у правоохоронні органи. Райвідділ відкриває провадження, передає суду, складається обвинувальний вирок і відповідач вже притягується до кримінальної відповідальності. У рішенні суду завжди прописується «демонтувати об’єкт за власні кошти того, хто забудував». Так стаття 38 ЗУ про регулювання містобудівної діяльності говорить, «що самочинний об’єкт підлягає знесенню з компенсацією витрат, пов’язаних зі знесенням об’єкта за рахунок особи, що здійснила самочинне будівництво». Як приклад, ми виграли суд щодо знесення п’яти поверхів у Трускавці. Тепер виконавча служба нам відписала, що вони не можуть виконати рішення суду та знести самочинний об’єкт, тому що не можуть знайти будівельну організацію, яка має ліцензію на знесення 5 поверхів.
Тому поки не буде змінено законодавство у частині знесення будинків, поки не буде посилено відповідальність, до тих пір нічого не зміниться. У законі має бути чітко визначено, хто має зносити самобуд. Бо у нас забудовник має дати гроші для того, щоб йому знесли будинок. Це нонсенс. Ці речі мають бути покладені на органи місцевого самоврядування, які допускають це будівництво, можна потім стягувати кошти з забудовника. Є ще варіант, коли виконавча служба знайде підрядну організацію, яка за свій кошт демонтує об’єкт, то в подальшому ці витрати, які пішли на демонтаж, будуть стягнуті із забудовника. Але йдеться про значні фінансові затрати – уявіть скільки потрібно коштів для знесення комплексу на вулиці Б. Хмельницького…
Є ще скандальний об’єкт у Львові по вул. Шевченка,418 («Ірокс»). Там будинок знаходиться фактично 20 метрів від колії – де є швидкісні магістральні шляхи, має бути відстань 100 метрів. Відповідно ми подали позов про його знесення. Залучили Львівську залізницю третьою стороною. І фактично півтори роки тривали судова тяганина, назбирались томи справи, але в грудні суддя окружного адмінсуду (перша інстанція) Наталя Грень закриває справу, у зв’язку з тим, що ДАБІ звернувся не в той суд. І суддя не відмовляє в позові, а просто закриває справу. Півтори роки боротьби, витрачені бюджетні кошти, залучено міськраду і залізницю, і, не маючи причин відмовити, суддя закриває справу. Ми уже подали на це рішення апеляцію. Ось вам і судова система, про яку я говорив.
Продовження інтерв'ю з Романом Желихом читайте тут.