30122104 997476567076727 1394245867 oНапевно більшість львів’ян, добираючись вранці на роботу, а ввечері додому, мріяли "запхати" у трамвай керівництво ЛКП «Львівелектротранс» чи мера Садового. Мовляв, щоб і вони відчули себе на місці тих, кому щодня доводиться їздити у цих «консервах». Сьогодні журналістка «Форпосту» добиралася на роботу разом з виконавчим директором, речником та керівником розвитку з ЛКП. Чому «краще йти пішки, ніж їхати» та скільки «зайців» ми нарахували у львівських трамваях, читайте у ексклюзивному репортажі.

30122140 997508310406886 1172125256 o Днями керівництво ЛКП «Львівелектротранс» привселюдно пообіцяло покататися зі мною у трамваях. Не поїдуть, подумала я. Але рівно о 8 ранку троє працівників «Львівелектротрансу» чекали мене на зупинці «Мечнікова». Цікаво, невже на підприємстві працюють такі самовпевнені люди чи спеціально для експерименту помили шампунем усі вагони?

30121891 997508150406902 1864001002 o
...як тільки під’їхала старенька, скрипляча «сімка» юрба почала пхатися у трамвай, а ми за нею
Зустрічаємось там, де їздить трамвай «двійка» та «сімка». Не з чуток знаю, що цими трамваями більшість студентів, з гуртожитків на Пасічній, добираються на навчання. Тому вони зазвичай їздять забиті, і частенько не за графіком. На експеримент чоловіки прийшли у костюмах, начищених мештах і з вартісним годинником. Очевидно, що вони не кожен день починають з такої атракції. І поки виконавчий директор підприємства Андрій Білий іронізував щодо сенсу експерименту, на зупинці зібралося з два десятки пасажирів. І як тільки під’їхала старенька, скрипляча «сімка» ця юрба почала пхатися у трамвай. А ми за нею. «Ну дивіться, вільно ж, комфортно їхати, можна руками махати», - продовжував іронізувати Білий.

shtraf
VIP-штрафування від виконавчого директора ЛКП
 Речник підприємства Іван Бондар запропонував перевірити у трамваї «зайців». Однак перевіряти вирішили чомусь тільки навколо себе, далі по трамваю не пішли. Мовляв, тісно, не хочуть поміж людей пхатись. Хоча до цього переконували мене, що у трамваї досить комфортно їхати. Очевидно, що до «давки» у ранковий час пік керівник був не готовий. Тому щоб перевірити інших пасажирів йому довелось вийти із задніх дверей і зайти в передні. До речі, у «Львівелектротрансі» працює 12 штатних контролерів, які отримують «на руки» близько 6 тисяч гривень на місяць. Ще підприємство долучає 12 контролерів з громадського формування «Патріот». Їх робота обліковується погодинно, а платять їм по 56 гривень за годину «штрафування». За словами Андрія Білого, штрафують пасажирів на понад 120 тисяч гривень щомісяця. Сам Білий разом з Бондарем з одного трамваю «зібрав» 180 гривень штрафів.

Звернула увагу моїх супутників на те, що не всі пасажири встигають купити квитки. Бо єдина людина, яка їх продає – водій. А він, як Цезар, - і трамваєм керує, і за дорогою стежить, і графік контролює і ще й квитки продає. І не лише на зупинках, як пишуть правила. «Треба щоб люди заходили зі своїми квитками або з проїзним», - кажуть мені у «Львівелектротрансі». Ну що ж, конструктиву від керівництва підприємства я впродовж ранку так і не почула. Проте була купа нарікань на водіїв, погоду і «зайців».

30120984 997508727073511 2122013035 n
Шкода, що графік часто лише на папері..
«Сімкою» ми доїхали до Підвальної. А звідти пішли перевіряти такий довгоочікуваний трамвай на Сихів – №8. Дорогою на площу Соборну, кінцеву зупинку, побачили розклад трамваїв на Руській. Щоправда розклад був лише на папері. «О 8.18 має бути трамвай», - запевняє речник Іван Бондар. 8.20, а трамваю ще немає. Тут речник схопився за телефон та набрав номер диспетчера, щоб з’ясувати, куди подівся «обіцяний» трамвай. Шкода, що львів’яни, які у люті морози по 40 хвилин чекають на свій трамвай, влаштувати «розбір польотів» диспетчеру не можуть…

Поки чекаємо на «вісімку» на Соборній, цікавлюся, що робити пасажирам у випадку ДТП чи травмування у салоні трамваю. У відповідь – пауза. Ні, керівник, ні його підлеглі не змогли чітко пояснити, чи мають право пасажири на компенсацію у разі виникнення форс-мажорної ситуації. Так само і при поломці трамваю. Наразі немає системи відшкодування коштів, якщо через поломку ви змушені виходити з трамваю і йти далі пішки чи пересідати на інший транспорт.

emocija
Ось такі емоції переповнювали заступника директора підприємства
Не оминаю тему і підвищення вартості проїзду у електротранспорті, яке місяць тому анонсувало підприємство. «Що зміниться для львів’ян, якщо разовий квиток коштуватиме 5 гривень?», - питаю я. «Реально нічого», - без розумів відповідає Андрій Білий. За відвертість «п’ять», а ось за турботу про містян, сідайте, тверда «двійка». За його словами, гроші з підвищення підуть на зарплати працівникам та оплату електрики. Тоді виходить, що пасажирам, як завжди – дуля з маком. «При мінімальній зарплаті виділяти раз на місяць 160 гривень на проїзний в транспорті не так то і важко», - переконує директор. Цікавлюся, скільки ж отримує сам Білий. «На руки виходить близько 16 з половиною тисяч. Мій шеф Олег Береза - приблизно 18», - каже він. До речі, сам Білий їздить у трамваї безкоштовно. Як і усі працівники підприємства.

30125551 997509343740116 1517242928 o
А кажуть, що вікна миють щоночі...
У «вісімці» на Сихів – брудні вікна і підлога. До слова, чистота – те, на що львів’яни нарікають найчастіше. На початку поїздки виконавчий директор переконував мене, що прибирання відбувається раз на тиждень. Тому у трамваях не «стерильно, як у лабораторії». Проте згодом з’ясувалося, що прибирають транспорт щодня і навіть вночі! І працюють на зміні не одна прибиральниця, а по двоє-п’ятеро. Чому ж тоді після поїздки у трамваї одяг треба нести у хімчистку ?

Поки їхали – трамвай поводив себе дивно, час від часу пригальмовував і дивно скрипів. Пізніше його відправили на ремонт. Виходить, тепер на маршруті №8 на один трамвай менше. Отже, хтось сьогодні запізнився на роботу, бо не заліз у заповнену «консерву». До речі, щодня на маршруті курсує 65 трамваїв. Усього у львівському автопарку їх 130, 30 з яких вже довгий час «на відстої» і очевидно не підлягають ремонту.

В центр поверталися з пригодами – спочатку трамваєм, потім пішки. У трамваї ми з керівництвом «Львівелектротрансу» стояли непристойно близько. І це не від великих почуттів, а через тисняву. У якій важко навіть дістати три гривні з кишені, щоб купити квиток. Коли ж ми застрягли у заторі на Франка від Андрія Білого надійшла геніальна пропозиція – дійти до центру пішки. Впевнена, що так щодня роблять сотні львів’ян. Адже затори на Франка вже стали сумною традицією.

Що ж, у підсумку можу сказати, що «пацієнт скоріше мертвий, ніж живий». Поки керівництво розповідає про примарне покращення, оптимізацію та комфорт, львів’яни щодня томляться у годинних заторах через поломку трамваю чи запізнюються, бо трамвай так і не приїхав за розкладом. До того ж, ідею підвищення вартості проїзду більшість львів’ян вважає недоцільною і необґрунтованою.

Однак, мушу визнати, що є в «Львівелектротрансу» і цікаві думки. Які теоретично могли б зробити львівські трамваї зручнішими. Але зараз, як то кажуть, це виглядає «як корові сідло». Систему варто оновлювати повністю. Почавши з автопарку, а не з підвищення тарифу.

P.S. Хоча, мені пообіцяли покращити прибирання у вагонах. Але як і коли не уточнили.

Дар'я Бавзалук,

Фоторепортаж Олена Ярошенко