В останні тижні цього навчального року у нашому місті остаточно вступила в дію ухвала про безкоштовний проїзд школярів. Зі скреготом, та все ж підписали. Але мені не дуже вірилось у можливість застосувати її на практиці. Ще коли школярі їздили у громадському транспорті за півціни, у соцмережах регулярно випливали історії про те, як їх виганяли геть у лютий мороз чи зливу, вимагали повної оплати проїзду та навіть забирали їх пільгові посвідчення. То чого ж чекати тепер, коли Львівська міськрада чітко дала зрозуміти перевізникам - грошової компенсації за цих дітей не буде. П’ять років тому я й сама їздила за синьою книжечкою, на якій писало «Посвідчення дитини з багатодітної сім'ї», тож не з чуток знаю, що таке невдоволення водія і «воно у тебе скоро закінчиться» услід. Але сьогодні ми перевіримо, чи закон зрівняє сили у вічній львівській боротьбі перевізників та пасажирів.
Знайомтесь, це мій молодший брат Роман. Цього року він випускник одинадцятикласник. Зазвичай він їде до школи сихівським трамваєм – там більше простору. Маршруток уникає наскільки це можливо – мінімальна площа та максимальне скупчення людей. Проте сьогодні ми «накатаємось» вдосталь!
Отож, згідно з ухвалою №3289 від 19 квітня 2018 року львівські школярі мають право не сплачувати за проїзд у маршрутках та електротранспорті у будні дні. Для цього вони мусять пред’явити оригінал учнівського посвідчення. Під час канікул, а також у вихідні та свята проїзд для школярів залишається платним. Втім у міськраді одразу сказали, що перевізникам різної форми власності кошти відшкодовувати не будуть.
Ми, із учнівським квитком у кишені, 18 травня близько 14:00 вирушаємо тестувати нововведення. Для чистоти експерименту домовились, що я лише спостерігатиму та намагатимусь не втручатись у випадку суперечки, адже кількість «захисників», як ми знаємо, іноді може зіграти вирішальну роль.
Першою ми вирішили випробувати маршрутку №41 перевізника ТОВ «Фіакр-Львів», яка курсує із вулиці Івана Кавалерідзе на Сихові до ринку «Галицьке перехрестя». У кінці березня один із її водіїв вигнав 12-річного хлопчика, хоч дитина показала йому учнівський квиток і відповідну оплату за проїзд у розмірі 50%. Ми проїхались нею двічі, але ніякої реакції від водіїв, окрім мовчазного «о’кей» не отримали. Окрім Романа пільговим проїздом хотіла скористатись пенсіонерка, але їй це не вдалось. Мовляв, перевізник не комунальний, а приватний.
Далі вирішили перевірити ще одну маршрутку, яка нещодавно «оскандалилась» – № 26 (ПАТ «АТП-14630»). Відомо, що два тижні тому водій облаяв паломників «Taizé», та викинув у вікно їх квиточки на безкоштовний проїзд. І справді, наш рейс виявився не з нудних. На вулиці Шухевича зайшов школяр і я за ним. Показав учнівський.
- Ну то й що, плати 2,5 грн, - командним голосом заявляє водій
- З 7 травня школярі безкоштовно
- Хто таке сказав?
«Міська рада вже прийняла», «Безкоштовно діти їздять», - здіймають галас декілька жіночок поруч. Водій зрозумів, що сперечатись з третиною автобусу марно, тож рушив далі. Я оплатила проїзд і за кілька зупинок ми вийшли. Та як би закінчилась поїздка, якщо поруч таких людей не було б?
Не зважаючи на це, наступні наші пересадки таки вселили надію у львівський транспорт: 3А (ЛК «АТП №1»), 15(ПАТ «АТП-14630»), 51 (ТОВ «Успіх БМ»), 33 (ТОВ «Міра і К»), 25 (ТОВ «Міра і К»), 24 (ТОВ «Фіакр-Львів») – жодних зауважень, тільки мовчазна згода. Обирали випадково, пересідаючи з однієї на іншу.
Але маршрутка №8 (ТОВ «Міра і К») таки зіпсувала нашу статистику.
Після пред’явлення учнівського квитка:
- Ну і шо, шо учнівський! Їзди собі в трамваї з ним, я подивлюся! Учні платять 50%
- З 7 травня учні їздять безкоштовно, ухвала міськради.
- Який то учень може бути? Он двохметровий який. Учень він, - продовжував бурчати собі водій.
А ми тим часом їхали.
Зі списку «скандальних» маршруток дуже хотілось протестувати №5А (ЛК «АТП №1»), що з площі Різні їде у Винники. Саме тут, 24 квітня водій маршрутки вигнав 6-класника із транспорту, бо той не мав грошей, щоб оплатити проїзд. При цьому дитина показувала водієві учнівське посвідчення і нагадувала про свої права.
У нашому випадку водій також не знав про нову ухвалу. Але після зауваження Романа сперечатись не став.
«Безкоштовно то безкоштовно», - погодився він.
З приміських маршрутів ми випробували №138 (ПП «Соп-Транс»), №114 (ПП «Транс-Спорт»), №180А (ПП «Фалкон»), № 184А (ТОВ «Успіх БМ»). У жодному з них відстоювати свої права не довелось. Варто зазначити, що 16 березня у львівській маршрутці №180А водій відібрав посвідчення у 15-річної дівчинки-сироти.
Загалом ми побували у 15-ти маршрутках. Закінчили експеримент близько 18:30. Можливо нам «пощастило», але тільки троє з п’ятнадцяти не знали чи не хотіли знати про нове правило. Тому іноді школярам доведеться сподіватися не лише на закон, а й на лояльність перевізників. Частина із них вважає безкоштовний проїзд учнів безпідставним та каже про збитки для підприємців, які у кінцевому результаті повпливають на підвищення цін.
Як повідомив Форпосту в.о. начальника управління транспорту Львівської міськради Олег Партика, загалом в бюджеті на 2018 рік було передбачено 37 млн грн на компенсацію пільгових перевезень автобусним перевізникам та 55 млн грн на компенсацію «Львівелектротрансу». Зараз комунальні перевізники ЛКП «Львівелектротранс» та АТП-1 возять безкоштовно всі категорії пільговиків. Натомість приватні перевізники з січня 2018 року вимагають оплату за проїзд у пенсіонерів за віком, а решту пільговиків також возять безкоштовно.
В Асоціації перевізників Львівщини також неодноразово заявляли, що компенсація за проїзд пільговиків набагато менша за реальні витрати перевізників на пільгові перевезення.